PREAMBUŁA
Mając na uwadze:
1. Obowiązek wynikający z ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dz.U. z 2024 r. poz. 560
2. Treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw małoletnich w Zamku Kliczków, Folwarku Książęcym przyjmuje do stosowania Standardy Ochrony Małoletnich.
Standardy Ochrony Małoletnich w obiektach Zamek Kliczków, Folwark Książęcy są realizowane w oparciu o niżej wymienione zasady:
1. Dyrekcja w/w obiektów prowadzi swoją działalność operacyjną z poszanowaniem praw małoletnich, które z uwagi na swój wiek, stan emocjonalny i psychiczny, są szczególnie narażone na krzywdzenie.
2. Dyrekcja w/w obiektów uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
3. Dyrekcja w/w obiektów uznaje istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku krzywdzenia, podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zobowiązuje się szkolić swoich pracowników, aby posiadali kompetencje do wywiązywania się z tego obowiązku.
I. Słowniczek
Na potrzeby tego dokumentu poniżej wymienionym terminom nadano następujące brzmienie:
1. Zamek Kliczków, Folwark Książęcy – rozumie się przez to spółkę Zamek Kliczków Sp. z o.o. z siedzibą w Kliczkowie zarejestrowaną w rejestrze przedsiębiorców KRS pod numerem 0000161303; Zamek Kliczków Sp. z o.o., Kliczków 8, 59-724 Osiecznica,
2. Hotel – obiekt : Zamek Kliczków, Folwark Książęcy w Kliczkowie,
3. Dyrektor Hotelu – osoba zarządzającą Hotelem z ramienia spółki Zamek Kliczków i Folwarku Książęcego,
4. Pracownik Hotelu – osoba wchodzącą w skład personelu Hotelu, niezależnie od podstawy prawnej wykonywania przez nią prac,
5. Małoletni – osoba, która nie ukończyła 18 roku życia,
6. Opiekun dziecka – przedstawiciel ustawowy dziecka: rodzic, opiekun, rodzic zastępczy, opiekun tymczasowy,
7. Obca Osoba dorosła – to każda osoba powyżej 18 roku życia, która nie jest dla małoletniego jego opiekunem, w rozumieniu punktu 6,
8. Krzywdzenie dziecka – to każde zachowanie względem dziecka, które stanowi wobec niego czyn zabroniony. Oprócz tego krzywdzeniem dziecka jest zaniedbanie, zaniechanie, a także jego rezultat skutkujący naruszeniem praw, swobody, dóbr osobistych małoletniego i zakłóceniem jego rozwoju. Podstawowe formy krzywdzenia:
a) przemoc fizyczna wobec dziecka
b) przemoc psychiczna wobec dziecka
c) przemoc seksualna wobec dziecka
d) zaniedbywanie dziecka
e) przemoc rówieśnicza (przemoc werbalna, przemoc relacyjna, przemoc fizyczna, przemoc materialna, cyberprzemoc, wykorzystanie seksualne)
II. Postanowienia wstępne
1. Na każdym etapie stosowania procedur wynikających ze Standardów należy pamiętać, że mogą one stanowić niedogodność dla Gości hotelowych, w związku z czym należy wykazywać zrozumienie dla reakcji Gości na powyższe i tłumaczyć im konieczność, tak faktyczną jak i prawną, przeprowadzania w Hotelu przedmiotowych procedur. Reakcja Gościa hotelowego nie może jednak stanowić powodu do odstąpienia od procedur.
2. Wszelkie procedury przewidziane Standardami należy stosować z zachowaniem zasady proporcjonalności względem zaistniałej sytuacji i w sposób racjonalny.
3. Pracownicy Hotelu powinni w kontaktach z małoletnimi uwzględniać poziom ich rozwoju emocjonalnego oraz intelektualnego, a w przypadkach, gdy małoletni jest osobą niepełnosprawną lub osobą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wówczas także tę okoliczność.
III. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Pracownikami Hotelu a małoletnimi w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
1. Hotel będzie dokładać starań, by zatrudnieni w nim pracownicy mogący mieć kontakt z małoletnimi, przebywającymi w Hotelu, mieli świadomość ciążących na nich w tym zakresie obowiązków, a także by potrafili zadbać o bezpieczne relacje pomiędzy nimi a małoletnimi.
2. Pracownik Hotelu nie powinien dopuszczać do sytuacji, w której pozostaje w Hotelu w pomieszczeniu sam na sam z małoletnim, z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie małoletniego samego w pomieszczeniu mogłoby w istotny sposób zagrozić jego dobru, w szczególności zdrowiu lub życiu. W miarę możliwości należy zapewnić obecność innej osoby dorosłej, nadzór kamer monitoringu lub tak zaplanować obowiązki służbowe, aby móc do nich powrócić, gdy tego rodzaju sytuacja już minie.
3. Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem Hotelu a małoletnimi, przebywającymi w Hotelu, nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi pracownika Hotelu.
IV. Zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w Hotelu i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Hotelu.
1. Identyfikacji małoletniego i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Hotelu, dokonują pracownicy hotelowej recepcji. Identyfikacja taka następuje na podstawie dokumentów małoletniego oraz osoby dorosłej, z którą przebywa on w Hotelu, a w razie ich braku, na podstawie rozmowy z dorosłym oraz z małoletnim. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym małoletniego, należy poprosić tę osobę o zgody od rodzica lub opiekuna prawnego na pozostawanie przez małoletniego pod opieką wspomnianego dorosłego. W razie braku takiego dokumentu osoba dorosła wypełnia stosowne oświadczenie.
2. Rodzic/opiekun dziecka/osoba obca przy zameldowaniu w Hotelu wypełnia oświadczenie zawierające dane dziecka i osoby dorosłej oraz wskazuje relację jaka występuje pomiędzy małoletnim a dorosłym. Recepcjonista ma obowiązek zameldowania wszystkich osób przebywających w pokoju( pokojach) – osoby dorosłe i małoletnich.
3. Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w ust. 1 pracownik recepcji nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego i osobę dorosłą, z którą przebywa on w obiekcie, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić Dyrektora Hotelu, Dyrektora Pionu Hotelowego. Małoletni, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników Hotelu.
4. W trakcie rozmowy z małoletnim należy zwrócić szczególną uwagę na to, by małoletni miał możliwość swobodnego i nieskrępowanego wypowiadania się, w szczególności by dorosły, z którym małoletni przebywa w Hotelu, nie udzielał odpowiedzi na pytania zadawane małoletniemu. Jeśli dorosły w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt z małoletnim lub wywiera na niego presję, choćby tylko swoją obecnością, wówczas należy poprosić dorosłego o opuszczenie pomieszczenia na czas prowadzenia rozmowy z małoletnim, a także poprosić o obecność w trakcie rozmowy dodatkowo drugiego pracownika Hotelu.
V. Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone
1. Jeżeli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone, wówczas każdy pracownik Hotelu jest zobowiązany, w reakcji na powyższe, do podjęcia adekwatnych działań.
2. Uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia małoletniego występuje w szczególności wtedy, gdy pracownik Hotelu zaobserwował okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie małoletniego, gdy małoletni nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu, a także gdy małoletni sam poinformował o krzywdzeniu.
3. Działania, o których mowa w ust. 1, powinny polegać na natychmiastowym powiadomieniu o zaistniałej sytuacji Dyrektora Hotelu, Dyrektora Pionu Hotelowego, a jeśli to nie będzie możliwe lub mogłoby spowodować zbędne opóźnienie, na powiadomieniu przełożonego lub policji.
4. Jeśli od pracownika Hotelu można tego w danej sytuacji oczekiwać, może on podjąć również bezpośrednie działania mające na celu zastopowanie krzywdzenia, uwzględniając jednakże, by taka próba nie zagrażała bezpieczeństwu jego samego, małoletniego, ani też osób postronnych. Osobą postronną w rozumieniu niniejszego postanowienia nie jest sprawca lub współsprawca krzywdzenia. Działania pracownika Hotelu powinny pozostawać w granicach prawa, w szczególności stosować się do zasad regulujących kwestię obrony koniecznej lub tzw. zatrzymania obywatelskiego.
VI. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego
1. Po powiadomieniu przez pracowników Hotelu w sytuacjach przewidzianych w niniejszych Standardach Dyrektor Hotelu lub Dyrektor Pionu Hotelowego są zobowiązani do ustalenia stanu sprawy oraz, jeśli ustalone okoliczności uzasadniają taki krok, do powiadomienia policji.
2. W sytuacjach niecierpiących zwłoki do powiadomienia policji jest uprawniony i zobowiązany każdy pracownik Hotelu.
3. Po powiadomieniu policji pracownicy Hotelu powinni zadbać, by małoletni oraz osoba dorosła, która mogła popełnić przestępstwo, nie oddalili się z Hotelu przed przybyciem funkcjonariuszy policji, a także by potencjalne dowody popełnienia przestępstwa nie uległy zniszczeniu (np. zabezpieczenie nagrań z kamer monitoringu).
4. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Hotelu jest zobowiązany także rozważyć możliwość zawiadomienia sądu opiekuńczego (tzw. zawiadomienie w ramach obowiązku obywatelskiego).
VII. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Hotelu do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
1. Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie pracowników Hotelu do stosowania Standardów są Dyrektor Hotelu oraz Dyrektor Pionu Hotelowego.
2. Pracownicy Hotelu będą mieli możliwość podnoszenia swych kompetencji związanych z zadaniami wynikającymi ze Standardów Ochrony Małoletnich w ramach szkoleń organizowanych przez Dyrekcję hotelu. Podnoszenie kompetencji będzie dokumentowane testami, kończącymi szkolenia.
VIII. Postanowienia końcowe
1. Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena Standardów Ochrony
Małoletnich w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz
zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski z przeprowadzonej oceny zostaną
udokumentowane na piśmie.
2. Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej www.kliczkow.com.pl , a
także zostaną wywieszone w widocznym miejscu w recepcji hotelowej, w wersji
zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
3. Standardy wchodzą w życie z dniem 15-08-2024 roku.